God verktøylagerstyring er digital
Sandvik Coromants programvare hjelper produsenter å optimere verktøybeholdning og fortjenesten. Verktøyprodusenten forventer at programvarer vil bli en naturlig del av beslutningsprosesser hos kundebedriftene.
Produktivitet er hovedmålsettingen for produsenter og har en dominoeffekt på ressurser, driftseffektivitet og bunnlinje. Til tross for dette er det lett å overse en av hovedgrunnene til at så mye tid går til spille: Dårlig lagerstyring. Å ha riktig verktøy tilgjengelig til riktig tid er av avgjørende betydning for produsenter. Her forklarer Francis Richt, global leder for Sandvik Coromants avdeling for digital maskinering hvordan avansert verktøyprogramvare kan hjelpe produsenter å oppgradere lageroversikten og øke fortjenesten.
Dårlig lagerhold er dyrt
I et typisk verksted kan operatørene ofte bruke inntil 20 prosent av tiden til å lete etter verktøy, samtidig som 15 prosent av jobbene får senere leveringstid, eller utsettes, fordi man ikke kunne finne de rette verktøyene. Disse resultatene, som bygger på Sandvik Coromants undersøkelser blant egne kunder, viser i hvor stor grad dårlig lagerstyring fører til at altfor mye tid går til spille for produsentene. Mangelfull lagerstyring fører til høy og kostbar lagerbeholdning, store mengder foreldete lagervarer og tomt lager når verktøyet trengs aller mest. Andre negative virkninger er problemer med å måle verktøyytelse og dessuten høyere kostnader til lagerstyring og ordrebehandling.
Gå for digitalisering!
Produksjonssektoren, som er så opptatt av tid, burde ikke kaste bort så mye av denne verdifulle tiden ved å lete etter verktøy og reservedeler. Så hva er det produsenter gjør feil når det gjelder lagerstyring? Ett problem er at systemer for lagerstyring og verktøysalg er fordelt på flere forskjellige organisasjoner. I tillegg baserer disse selskapene seg på menneskelig arbeidskraft når det gjelder å kontrollere og fylle opp verktøyskapene. Mange produsenter nøler med å satse på digitalisering fordi de ikke helt kan se hvordan Industri 4.0 kan tilpasses deres etablerte arbeidsprosesser — som bedriftsressursplanlegging (ERP), tilsynskontroll og datainnsamling (SCADA) og produksjonsutførelsessystemer (MES) — og oppnå støtte fra arbeiderne på verkstedgulvet.
Sandvik Coromant har satt seg som mål å endre dette i løpet av de neste fem årene — men hvordan? Ved å hjelpe kundene til å automatisere lagerstyringen ved hjelp av programvare. På denne måten kan kundene løse problemer med dårlig lagerstyring og dermed forbedre bunnlinjen på en overbevisende måte slik at de overvinner motviljen mot å gå digitalt.
Kortere produksjonstider
I rapporten Digitale fabrikker 2020: Forme fremtidens produksjon, som ble publisert i fjor, kom Pricewaterhouse Coopers (PwC) frem til at , “den fulle virkningen av digitalisering ikke kan gjennomføres før selskapene er tilkoblet sine hovedleverandører og viktigste kunder i sanntid.” Mer spesifikt oppnås dette ved å bruke Industri 4.0-enheter, slik som sensorer, på produksjon og samlebånd for å samle inn data i sanntid, noe som gir bedre analyser og mer kvalifiserte beslutninger. Denne hovedtanken om bedre datainnsamling når det gjelder forsyningskjedestyring, kan også anvendes for lagerstyring.
Men dette er slett ikke enkelt, for lagerstyring har mange forskjellige aspekter. Blant disse er overvåking av lagernivåer og kunnskap om når det må bestilles nye verktøy for å sikre at produksjonen ikke går i stå. Ett eksempel som er nevnt i rapporten til PwC, er Fujitsus anlegg i Augsburg, Tyskland, som bruker automatisert holdbarhetsovervåking for å optimere lagernivåene og hindre tomme lagre. Ifølge rapporten har anlegget “en midlertidig lagerplass (deres “supermarked") og selvgående el-kjøretøy som er integrert i deres MES, for å sikre levering av komponenter “just in sequence” .”
I deres tilfelle gjør den digitaliserte lagerstyringen mer enn å spare tid for selskapet; den bidrar også til kortere produksjonstider. Men bedre lagerstyring er ikke bare for store multinasjonale selskaper som Fujitsu. Med programvare kan små og mellomstore produsenter også automatisere sine egne kompliserte lagerstyringsprosesser.
Merverdi til prosesser
Det finnes en rekke metoder for salgslogistikk som man kan implementere gratis, men mange av dem tilfører egentlig ikke noen merverdi til prosessen. I motsetning til dette er Sandvik Coromants CoroPlus Tool Supply utformet for å tilføre merverdi, gjennom automatisering med større effektivitet og bærekraft, gjort mulig av data og innsikt.
CoroPlus Tool Supply kombinerer maskinvare — mer spesifikt verktøylagring — og programvare. Kunden utstyres med en spesiallaget verktøyautomat med skuffsystem, som kombineres med en effektiv programvareplattform. Dette er tilgjengelig fra en PC eller et nettbrett. Automatiseringsprogramvaren gir produsenter et alternativ til å gjøre alt manuelt, slik at de slipper å bruke ekstra tid når det er lite tid å gå på. CoroPlus Tool Supply er også designet for å takle alle sidene ved lagerstyring, slik som overvåking av lagernivåer, pluss en funksjon for automatisering av verktøyinnkjøp.
En annen merverdi ved CoroPlus Tool Supply-programvaren er funksjonen automatisert verktøykjøp. Med denne funksjonen kan menneskelig arbeidskraft som leter etter verktøy i et verktøyskap, overlate til programvaren å automatisk bestille og fylle opp denne verktøybeholdningen. Med programvaren kan arbeidere plukke og returnere verktøy fra verkstedgulvet, og de får hjelp til å administrere lageroppbyggingen og vedlikehold av beholdningen — alt i sanntid.
Med andre ord kan mennesker og programvare arbeide sømløst sammen. Men hvordan kan programvare overvinne produsenters motvilje mot å gå digitalt?
Bedre beslutninger
En annen fordel med CoroPlus Tool Supply er de rollebaserte brukergrensesnittene (RBUI). RBUI-er er faktisk også den nyeste trenden innen ERP-programvare, slik at arbeidere som utfører de samme oppgavene mange ganger, får enklere tilgang til de mest brukte programmene. Dette kan være avgjørende for å overbevise arbeiderne på verkstedgulvet. CoroPlus Tool Supply-plattformen inkluderer tilkoblede skjæreverktøydata gjennom CoroPlus-tilbudet. Dette er tilkoblet produktdatabasene til en rekke leverandører og muliggjør import av riktig verktøyinformasjon, inkludert ISO-parametere, stykklister og reservedeler. Sammen med CoroPlus Tool Supply-programvaren kan Sandvik Coromant også levere skapene der verktøyene er lagret.
Våre eksperter ser automatisering som helt nødvendig for å forbedre effektivitet og bærekraft for kundene våre. Når alt kommer til alt, er et hovedaspekt ved bærekraft, særlig energieffektivitet, å være i stand til å analysere og forutse ressursbruken, inkludert verktøylageret. Mens Industri 4.0 fremmer bærekraft på produksjonslinjen med sensorer og så videre, kan CoroPlus Tool Supply gjøre det samme med lageroversikter for å sikre at de brukes med tids-, kostnads- og energieffektivitet.
Faktisk ser vi for oss at i løpet av de kommende årene vil programvaren CoroPlus Tool Supply bli mer integrert i beslutningstaking gjennom hele produksjonsprosessen. Ett eksempel er at når du planlegger maskinering av en ny komponent, kan programvaren hjelpe deg å finne ut hvilket verktøy du bør bruke. Et annet scenarium er at programvaren blir knyttet nærmere til maskinen og arbeidsomfanget. La oss si at du planlegger å maskinere 50 eller 100 komponenter: Har du tilstrekkelig med verktøy, vil verktøyet bli utslitt eller kan du fullføre arbeidet med din eksisterende verktøybeholdning?
Vi spår at denne typen automasjon absolutt vil gjøre seg gjeldende i de kommende årene. Men, allerede i dag kan produsenter bruke programvare for å sikre hovedmålsettingen, som er produktivitet.