HAAS - Made in California
Mens de fleste av konkurrentene etablerer produksjonsfasiliteter rundt om i verden går HAAS motsatt vei. De er fast bestemt på å fortsette å produsere verktøymaskiner i California, USA.
- Vi er en familieeid bedrift med flat struktur, derfor kan vi gjøre som vi vil, og det er blant annet å utvide vår virksomhet her i California, uttaler John Roth, direktør for kundeservice hos Haas Automation Inc.
Konkurrentene etablerer satelittfabrikker i flere verdensdeler, hvordan kan dere konkurrere med dem, arbeidskraften er vel relativt kostbar i USA?
- Mens konkurrentene sprer seg samler vi oss. Vi har alt under samme tak og kort vei til å finne løsninger på både produkttekniske problemer, produksjonstekniske utfordringer og personalledelse. Når man kjenner hverandre godt øker tilliten og vi får en egen kultur som det ikke lar seg gjøre å gjenskape når folk jobber i mange land med ulike språk og kulturforskjeller, svarer Roth mens han sitter på bordet og dingler med bena. - Ja, og så har vi meget høy automasjonsgrad, og den er stadig økende, legger han til.
Skal opp i 2000 per årStilen blant ledelsen er typisk californisk; mokasiner, jeans og en løstsittende skjorte. Eier og grunnlegger Gene Haas stikker innom pressemøtet når hele ledelsen har snakket seg tomme og svart på de fleste spørsmålene.
- Vi vokser rolig, og mens vi i dag produserer 50 maskiner om dagen skal vi opp i 60 i løpet av sommeren. Da øker vi fra cirka 1200 til 1400 maskiner per år, men på sikt skal vi opp i 2000 maskiner per år. Derfor utvider vi stadig vekk produksjonsfasilitetene, uttaler Gene Haas. Sjefen sjøl stiller i jeans og collegegenser med Rock'n Roll trykt på brystet. Han kommer rett fra verkstedet og virker utålmodig mens journalistene stiller spørsmål.
Dere er en av verdens største produsenter av verktøymaskiner, hva er nøkkelen til suksessen?
- Jeg er egentlig utdannet økonom, men fikk jobb i et verksted med styrte maskiner. Dette var så artig at jeg startet eget verksted. Da oppdaget jeg raskt at maskinene var for trege, så jeg startet med automasjon av de maskinene jeg hadde. Resten er historie, men for å svare deg mer konkret så tenker vi at maskinene må alltid være kostnadseffektive. Det betyr at vi må lage effektive maskiner til en rimelig penge. Maskinene må være enkelt bygd opp slik at det er lett å automatisere produksjonen av dem, enkle i bruk og lett å reparere. Høy grad av standardisering og moduloppbygging er avgjørende, og så må kunden se at regnestykket går i pluss når han kjøper en av våre maskiner, svarer Gene Haas.
Kontinuerlig forbedringHan forteller også at full kontroll i alle ledd er en konkurransefaktor.
- Vi er ikke en produsent av spesialmaskiner. Haas er maskiner for hvermansen og mange av maskinene har 50 til 80 prosent like deler. Det gir kostnadseffektiv produksjon. Likevel klarer vi ut fra 85 ulike maskinmodeller å lage cirka 130 ulike varianter, og i tillegg er en hel del kundetilpasset. For å ha best mulig kontroll i alle ledd må vi eie kunnskapen om det vi produserer selv. 90 prosent av alle maskinkomponenter produserer vi i eget hus. Av om lag 420 maskiner i fabrikken her er 250 Haas. Det gjør at vi vet hvor skoen trykker og finner fort ut hva våre kunder opplever til daglig. Før hadde vi mest fokus på volum, det målet har vi nådd, nå er neste mål å øke kvaliteten. For å nå det målet må vi gjøre de små tingene riktig, det betyr blant annet at alle ansatte må være involvert og at forbedring gjøres i alle ledd av virksomheten. Men, nå må jeg nesten tilbake til verkstedet, så dere får ha meg unnskyldt. Haas lister seg ut i fabrikken.
Imponerende på alle måterSjelden har undertegnede fått en grundigere gjennomgang av en maskinprodusent, både hva faktainformasjon, personlig informasjon og besiktigelse av produkter og produksjonen av disse angår. Dessuten kunne vi fotografere alt i hele fabrikken, ingen hemmeligheter her nei.
Hva Gene Haas har fått til er på alle måter imponerende. Fra starten i eget verksted til å være en av verdens største verktøymaskinprodusenter tok ham drøyt 20 år. I dag er bedriften gjeldfri, tilbyr finansiering av maskiner til kundene og produserer maskiner i ett og samme anlegg. Fabrikken er på drøyt 100.000m2 og er i skrivende stund under utvidelse. På grunn av det stabile varme været i Los Angeles-området foregår også en god del av monteringen av maskinene utendørs!
Salgsrekord i TysklandHaas Automation Inc rir for tiden på en medvindsbølge og oppnådde salgsrekord i Tyskland i mars måned. Salgstallene er høye i Europa generelt, og økningen er størst i Sverige og Øst-Europa. Asia og Øst-Europa er vekstområder, og det er økt eksport som skal stå for veksten til Haas. Målet er å passere omsetning på en milliard dollar i inneværende år.
Vi kunne skrive mange flere sider om dette californiske foretaket, for det er mye å lære av måten de jobber på, men du får nøye deg med å besøke selskapets web, for det er en del interessant å lese der også, gå til www.haascnc.com