23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Automasjon er i ferd med å revolusjonere lagerdriften

Logistikksektoren står foran store endringer i årene som kommer, noe som også vil påvirke forbrukerne. Her vil automatiserte lagre spille en stor rolle.

Når ordet lager nevnes, er det lett å se for seg rekker av reoler og brede korridorer der en truck manøvrerer smidig, stopper foran en reol, henter ned en kasse og frakter den videre til et annet sted på lageret. Men slik er det ikke nødvendigvis lenger. Ny teknologi er i ferd med å forandre lager- og logistikkbransjen.

Automasjon og roboter
Så hvordan vil lagrene se ut i fremtiden?

– Utviklingen innen automasjon går ekstremt fort og stadig flere lagre tar steget mot automasjon og erstatter de monotone jobbene med roboter som enten plukker, transporterer eller pakker varene, sier Christian Walby, salgsdirektør i Element Logic.
Menneskene vil i hovedsak gjøre de oppgavene robotene ikke kan utføre; overvåke, pakke skjøre produkter eller ha tilsyn med farlig gods der man må forholde seg til flere ting samtidig. 

– Mye av prepareringen vil bli gjort av roboter. Det gjør det lettere for mennesker å håndtere gods og få varer raskere ut til forbrukerne, sier Walby.

Leie av automasjonsløsninger
Det vil også bli vanligere å benytte seg av «Automation as a service». Da slipper kunden å kjøpe anlegget, men kan leie det i stedet.

– Det er en annen måte å finansiere automasjonsløsningen på, og da er det vi som har ansvar for at anlegget fungerer med all service, reparasjon av robotene og sørger for at anlegget presterer hundre prosent. Da slipper man å forholde seg til de tingene selv og kan i stedet konsentrere seg om det man er best på. Dette er noe vi kommer med snart og vil gjøre det enklere for bedrifter å investere i automasjon.   

Vil påvirke kundeatferden
Det vil også bli vanligere med automasjon inne i butikkene. 

– Dette er noe vi allerede leverer hos Thansen i Danmark. Der er det en AutoStore inne i butikken som hjelper til å maksimere varebeholdningen uten å ekspandere lagringsarealet i butikken. I tillegg kan de tilby kundene å hente bestilte varer 24/7 gjennom AutoStores pickup-port. 

Walby mener at automasjon kommer til å endre handlings- og behovsmønsteret vårt.

– Bare tenk hvis du er ute en sommerdag og skrur platting, og går tom for skruene på en søndag. Da vil du kunne dra til bygghandleren og få ut en skrueboks til. Det gjør noe med hvordan vi som kunder forholder oss til tjenestetilbyderne, sier han. 
Automasjon vil også gjøre det mulig å flytte varelagrene ut av butikkene, til sentralt plasserte utleveringssentre der kunder og transportører kan hente varene. Da trenger ikke butikkene å være like store, men kan heller konsentrere seg om å være utstillingslokaler og gi gode kundeopplevelser.

– Dette er kjempepopulært i de store byene ute i Europa. Kundene kan være i butikken og klemme og kjenne på varen, bestille den og få den levert til nærmeste pickup-point, sier Walby. 

Innovativ løsningsleverandør
Selv om Element Logic er verdensledende på AutoStore-systemet, er de først og fremst en løsningsleverandør. 

– Vi prøver alltid å ligge i forkant av trender både på programvare- og produktsiden, og kommer med nye innovative løsninger i 2025 og 2026.
De vil blant annet kunne tilby AMR-er som kan hjelpe kundene med å transportere og sortere varene, og nye programvarer. 

– Vi ønsker å komplettere og gi til kundene våre gode løsninger slik at de kan være med på automasjonsreisen, avslutter Walby. 

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen.
Tekst: Sissel Nilsen, innholdsprodusent i Mediaplanet
Foto: Element Logic
 

Element Logic AS
Dyrskuevegen 26
2040 KLØFTA
Oslo
Norge
Org. nr.: NO982519292

Kontaktperson

Send til en kollega

0.114