Betydelig økte fraktkostnader fra Asia, korte leveringstider fra Europa
Siden jul er det blitt tre ganger så dyrt å frakte varer fra Asia til Europa. Dette skyldes angrepene på skip i Rødehavet med den konsekvens at de fleste rederier omdirigerer skipene. Det gir to uker ekstra i sjøen og vil oppta 20 prosent av den globale flåtekapasiteten, skriver Astrup AS i sin månedlige markedsrapport.
Markedet for stål og metaller er fremdeles ganske labert en måned inn i 2024, selv om noen verk i Europa øyner en bedring. Nedkjøring av lager mot årsskiftet har gitt en brukbar ordreinngang hos flere aktører. Det meldes om økt etterspørsel fra Automotive, men lavere enn før pandemien. Globalt er det heller ikke sprekt med utsettelse av rentenedgang i USA og en vaklende økonomi i Kina. Europeisk PMI steg riktignok 2,5 poeng til 46,6, men indikerer fremdeles nedgang i aktivitet. (Under 50). Norsk PMI for januar var ned til 50,7. På LME har det vært ganske flat utvikling i januar, i norske kroner er gjennomsnittsnoteringene marginalt lavere. Kobber har steget litt de siste dagene, en råvareanalytiker i SEB mener det grønne skifte vil gi stor knapphet på kobber. BMI Research spår 75 prosent økning i prisen på kobber innen 2025.
Lavere legeringstillegg
Leveringstidene fra alle europeiske aluminium valseverk ligger på 5-8 arbeidsuker, mens pressverkene ligger på 2-6 uker. Fortsatt lav etterspørsel fra byggsektoren som er et viktig marked på ekstrudert aluminium. På rustbestandige kaldvalsete plater har de europeiske verkene levering i mars/april, mens det på spesial fra Outokumpu er april/mai. Verkenes ordrebøker på standardmaterialer er noe bedre. På rustbestandige stangmaterialer er det ekstra stor pågang på stålkvaliteter som skal ha ekstra varmebehandling, som 165M/4418, Duplex etc. Prisen på nikkel har svingt omkring 16.500 dollar, styrket krone gir noe lavere legeringstillegg. På spesialstål blir det en nedgang i energitillegget som gir et skrottillegg 5189.-kr/tonn for 520M. Gjennomsnittsprisen på kobber gikk marginalt ned i januar, men steg veldig på slutten. På plast halvfabrikat er det grei tilgang på materialer og normale leveringstider. Økte fraktpriser fra Asia vil påvirke prisene på GUP-rister.
For mer informasjon se HER
Kilde: Astrup