Suksess for EMO 2023
Til tross for nedgang i antall utstillere og bestilte kvadratmeter standareal - EMO Hannover ble nok en gang vellykket.
I Hannover: Anina Åkredalen, Ronny Skas og Joppe Næss Christensen
Nedgangen i antall utstillere og antall solgte kvadratmeter utstillingsareal ble omtrent 20 prosent lavere enn EMO i Hannover 2019. Årsaken forklares delvis av økt konkurranse fra andre messer, nedgang i tysk industri og høyere priser. Eksempelvis deltok ikke verktøyprodusenten Sandvik Coromant, eller noen av de andre selskapene som produserer verktøy i Sandvik-konsernet.
Digitalisering og automasjon
Sammenliknet med tidligere EMO-utgaver hadde årets messe mer å by på innenfor digitalisering og automasjon, særlig var brukergrensesnitt i programvare et gjennomgangstema, både på CNC-maskinene og robotene. Spesielt mye roboter, palettsystemer og løsninger for ubemannet produksjon fikk stor oppmerksomhet. Fortsatt utvikling av digitaliseringen rettet mot Industri 4.0, maskinlæring og kunstig intelligens ble tydelig kommunisert. Stikkord her er eksempelvis simulering og fjerndiagnostisering
God respons
Likevel, rundt 1850 utstillere deltok, med omtrent 70 prosent fra 45 forskjellige land, inkludert Kina, Italia, Taiwan, Sveits og Japan. Av de rundt 92.000 besøkende kom 54 prosent fra 130 land. Her var de fem største besøkslandene Tyrkia, Kina, Nederland, Italia og Polen. Rundt en tredjedel av besøkerne kom fra Asia.
Fra Norge ble det god oppslutning, med flere hundre besøkende, blant annet 175 som reiste med Numerisk Bruker Forening, andre med forskjellige maskinforhandlere og de som fant veien til messen på egenhånd. To norske utstillere, Conoptica og Upkip, kunne melde om god respons på EMO.
Det gjorde også alle de norske maskinforhandlerne og de fleste utenlandske utstillere Maskinregisteret var i kontakt med. Felles tilbakemelding var typisk; god kvalitet på de besøkende, de som kom hadde myndighet til å kjøpe inn og var målrettet. Maskinprodusenter med hovedmarked i Tyskland merket nedgangen der, mens eksempelvis de som hadde lite forretninger i Tyskland hadde godt salg.
Redaksjonen kommer utover høsten med flere tilbakemeldinger, bildekavalkader og nyheter fra messen.
For mer informasjon se: www.emo-hannover.de