23948sdkhjf

Dansk-japanske fellesverdier gir innovative kvalitetsverktøy

I 2011 overtok det japanske storkonsernet Kyocera hele virksomheten til det danske konsernet Unimerco. Forventningene var mange, for vil japanske og danske forretningsverdier passe sammen? Resultatet er et styrket grep om markedet og flere kreative kvalitetsprodukter.

Under mottoet "En annerledes bedrift" møtes undertegnede av Vice President i Kyocera Unimerco Tooling A/S Øystein S. Johnsen. Han pendler en god del fra sitt kontor på Karihaugen utenfor Oslo til Sunds, utenfor Herning i Danmark der Kyocera Unimerco har sitt hovedkontor.

Skjønt kontor og kontor, her finner man under samme tak, foruten kontorer, også fabrikk, laboratorium, demorom, hotell og restaurant.

- Vi serverer frokost, lunsj og middag til 340 medarbeidere hver dag og over 2000 besøkende får hvert år innkvartering og middag her på huset, praktisk ikke sant, sier Øystein, og viser vei til hotellrommet. Herfra kan man se rett inn i produksjonshallen der operatørene kjører døgndrift.

Viktige verdier

Det er ikke bare praktisk å ha alt på ett plan, i åpent kontor/fabrikklandskap. Man mener også å få gode synergier av denne løsningen.

- For det første er alle på samme plan, det gjelder mer enn bare rent fysisk. Følelsen av at man har likeverd uansett tittel mener vi er nødvendig for å bygge en bedriftskultur der man ser hverandre og blir sett og respektert. Alle bordene i restauranten er runde, og hver morgen spiser bedriftens medarbeidere frokost sammen, det blir et stort fellesskap av slikt, sier Kenneth Iversen, en av grunnleggerne av Unimerco og etter sammenslåingen CEO og President i Kyocera Unimerco Group A/S.

Han legger til at man var spent på hvordan sammenslåingen skulle gå.

- Vi visste at skulle Unimerco vokse ut i verden var vi nødt til å skaffe en samarbeidspartner som kunne skalere opp i global størrelse. Da vi var i forhandlinger med et amerikansk selskap merket vi at bedriftskulturene var alt for ulike, men da japanske Kyocera kom på banen hadde vi funnet vårt motstykke. Resultatet er at vi lærer mye av hverandre, ikke minst respekt, og kundene vil oppleve at vi fortsetter å skape gode produkter som øker deres verdiskaping. Forskjellen er bare den at nå har vi fått større muskler og kan følge kundene ut i verden. Selv om det er kulturelle forskjeller mellom Danmark og Japan, er de forretningsmessige verdier i Kyocera og Unimerco bemerkelsesverdig like. Begge virksomheter legger stor vekt på å sette både kunden og medarbeiderne i sentrum. I forhold til kunden handler det om å levere de rette produkter, høy kvalitet, service og pålitelighet. I forhold til medarbeiderne er nøkkelordene motivasjon, utvikling, trygghet, gode menneskelige verdier og høy moral, mener Iversen.

Utvidet produktprogram

Også produktmessig passer Kyocera og Unimerco godt sammen. Kyoceras verktøygruppe er ledende på vendeskjær til metallindustrien, mens Unimercos primæraktiviteter omfatter spesialverktøy (hardmetall og PCD) og sliping (RE¿NEW), samt et stort handelsprogram i fullhardmetallverktøy. Det samlede produktprogram i Kyocera Unimerco er dermed både større og mer omfattende enn før.

Identisk produksjon

I Kyocera Unimerco Tooling A/S er spesialverktøy det største produktområdet, men man utvikler også måleverktøy og spikerpistoler. Produksjonen av verktøy foregår, foruten i Danmark, også i Storbritannia, USA og Kina. Det spesielle her er at alle produksjonsstedene har identiske maskiner og programvare samt opplæring. Dermed kan man i høy grad standardisere verktøy for ulike bransjer over hele verden. Fordelen er at man deler informasjon på tvers av kontinentene og står alltid igjen med beste utførelse på de verktøyløsningene man tilbyr de ulike bransjer. Hovedkundesegmentene er bil og flyindustri, maskiner og komponenter, energi, hydraulikk, tre/møbelindustri, matindustrien og byggsektoren.

Gode arbeidsforhold

Under omvisning i Kyocera Unimercos lokaler i Danmark ble undertegnede overrasket over det relativt lave støynivået og god oversikt over virksomheten. Et lite eksempel er at da undertegnede ankom fabrikken kunne resepsjonisten bare vinke over til Øystein Johnsen slik at han raskt ble klar over at hans gjest var ankommet. Normalt ville han ha mottatt en telefon, men hvis han var opptatt i telefonen måtte noen gått bort til ham eller sendt ham en e-post. Den visuelle kontakten tok to sekunder og Øystein var alt på vei til resepsjonen.

- Det er foretatt omfattende tiltak for å dempe støy og å lage innredningsløsninger som passer alt fra maskinoperatører til sekretærer og besøkere. Vi har spesielle opplærings og møtelokaler av ypperste klasse, så det lokale næringslivet vet å benytte seg av våre fasiliteter, poengterer Øystein.

Han viser hvor kort beslutningsvei det er fra linjeleder til operatør.

- Her har linjeleder "kontor", et skrivebord midt inne i produksjonen. Hvem som helst kan gripe tak i ham og få innspill eller gi beskjeder. Selv kan linjeleder visuelt se hvordan det står til med produksjonen. Dette gir en tett dialog mellom medarbeidere i produksjonen og eventuelle feil kan rettes på rekordtid. Fleksibilitet er bare fornavnet til de som jobber her, mener Øystein.

Systematisk produksjonsoptimalisering

Med kundene i fokus satser Kyocera Unimerco på å gi kundene reduserte kostnader blant annet gjennom å finne riktig produksjonsmetode, bruk av beste mulige verktøy og derved redusere verktøykostnader, tidsbruk og etterarbeid.

- Rådgiving er en viktig del av vår kundestøtte, for vi har kompetanse og erfaring som kunden kan dra nytte av, blant annet kan vi tilby systematisk produksjonsoptimalisering og en optimeringskalkulator som hjelper kunden i å velge rett verktøy. Den kan gi enorme besparelser, hevder visepresident Johnsen.

Han beskriver et tilfelle der man har bidratt til god økonomi hos en kunde:

- Vi gjorde en analyse for et dansk firma som lager hydraulikkomponenter. Etter optimering og flere tiltak, som valg av riktig verktøy og belegg, fikk kunden redusert maskineringstiden fra 458 til 190 sekunder. Resultatet ble at kunden sparte 2387 produksjonstimer per år på en produktserie som lages i 32.000 eksemplarer årlig, sier Johnsen.

Ekstraservice - det er vanlig det!

Under omvisningen møter vi Kenneth Nystrup, produksjonssjef, som viser frem verktøy med ulike belegg og beskriver metodene som benyttes for å belegge verktøyene.

- Alle verktøy som skal belegges blir merket og plassert i en holder. Dernest plasseres de i et kammer i beleggingsmaskinen. Etter en tid er prosessen ferdig, og kunden får et belagt verktøy tilbake med mulighet for sporing av alle data fra verktøyet ble mottatt til det ble levert til kunde, forklarer Nystrup.

I tillegg til belegging har man et komplett konsept for å vedlikeholde verktøy.

- Vi kaller vårt verktøyvedlikehold for RE¿NEW fordi det er mer enn bare oppsliping. Utover å være en kvalitetsbetegnelse er RE¿NEW et konsept som skal være med å sikre deg den best mulige verktøysituasjon. Det er enkelt, du skal bare samle verktøyene og sende dem med posten (bedriftspakke dør/dør) eller egen transportør til vår terminal. Verktøyet får som utgangspunkt en standard RE¿NEW og eventuelt ny belegging. Spesialønsker til engangsoppgaver eller en fast spesialavtale for en bestemt verktøytype styres av vårt it-system som sikrer at oppgavene håndteres korrekt hver gang. Normalt har du verktøyene tilbake etter syv til ti arbeidsdager, såfremt det gjelder ubelagte verktøy. Vi har satt prosessen med RE¿NEW og belegging i system. Avanserte CNC-maskiner, normstyring, databaser og innarbeidete rutiner sikrer at verktøyet vedlikeholdes optimalt hver gang. Når du får verktøyet i retur har de samme høye kvalitet og ytelse - hver gang. Det betyr at du kan fortsette med samme høye bearbeidningsparametre som ikke begrenser din produktivitet, understreker Øystein S. Johnsen.

Fremtiden

- Nå som vi har en solid partner i ryggen er det mulig for oss å fortsette den globale ekspansjonen, styrke utviklingsaktivitetene, og i ennå høyere grad være kundenes totalleverandør og servicepartner. Kyocera Unimerco vil således fortsette utviklingen innen for alle kundesegmenter, og også i fremtiden levere effektive og innovative verktøyløsninger som reduserer kundenes enhetsomkostninger, konkluderer konsernsjefen for Kyocera Unimerco Group A/S, Kenneth Iversen.

For mer informasjon besøk:gå til webside

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.07