23948sdkhjf

InnoTown 2013 – nødvendig vitamin!

500 deltakere, fullt hus og forrykende foredrag. Det er kortversjonen av beskrivelsen av årets InnoTown. Daglig leder Dag Lausund og hans team kan virkelig være stolte av et inspirerende og tankevekkende seminar – en skikkelig vitaminsprøyte!

Siden 2000 har InnoTown inspirert og gledet tusenvis av innovasjonsinteresserte og visjonære ledere fra flere titalls land. Årets arrangement var proppfullt av verdensledende profiler som bidro med sine historier om alt fra logistikk i Mumbai til hva gjør man når et av verdens ledende teknologiselskaper går konkurs.

Innledningsvis presenterte den nederlandske kunstneren Theo Jansen sine strandbeist. Dyrene, som er laget av helt vanlige elektrikerrør, lever sine egne liv på stranden. De drives av vinden og er utstyrt med mekanismer som får dem til å holde seg på stranden og ikke gå ut i vannet. Se www.strandbeest.com

Utenfor boksen

Under parolen "Business not as usual" fikk tilhørerne innblikk i en rekke problemstillinger innen internasjonalt forretningsliv. På sett og vis fungerer parolen, for fellesnevneren til foredragsholderne var at samtlige har møtt utfordringer som har presset dem til å tenke utenfor boksen.

Første mann ut var Freek Vermulen, førsteamanuensis i strategi og entreprenørskap ved London Business School, som beskrev fem myter om ledelse. På en tydelig og underholdende måte ledet Vermulen oss gjennom de ulike mytene og kunne konstatere at forutinntatte holdninger som regel leder til dårlige resultater.

Gjør feilene tidlig!

Jay Shuster, produksjonsdesigner i Pixar Animation Studios, viste oss hvordan produksjoner som Nemo, Biler og Toy Story blir til. - Dårlige ideer kan fort gi næring til gode ideer, men det er viktig å gjøre feil så tidlig som mulig i prosessen slik at de gode ideene raskt kommer til overflaten, uttalte Shuster. Han er mannen som skapte karakteren WALL E fra filmen med samme navn.

- Animasjonsproduksjoner er en øvelse i tålmodighet og samarbeid. Prosessene er mange og går samtidig på flere plan. Fleksibilitet fra alle parter er avgjørende for å lykkes, mener Shuster.

Karina Hollekim avsluttet første dag av InnoTown med å snakke om å følge sine drømmer. Hun overlevde en ekstremsportulykke og kom tilbake på bena mot alle odds. Hennes historie er en skikkelig tankevekker.

Mot normalt

Andre dag av innovasjonsseminaret ble vekket av Stéphane Garelli, professor ved IMD Lausanne og leder av IMD World Competitiveness Center i Sveits. Ikke bare snakket mannen høyt men han talte med en god porsjon humor som var gav en munter morgenstemning.

I korte trekk forklarte Garelli om den nye tid vi lever i, der gamle handelsmønstere er i rask endring.

- Europa og USA har lenge holdt i rattet, men både Kina, India og andre asiatiske land tar over føringen. Sør-Amerika og Afrika kommer som et skudd, og vi som bor i det gamle "Vesten" må være klar over denne nye situasjonen. Forbered deg på en helt ny normal, tordnet Garelli med et stort smil.

Fra konkurstruet til megasuksess

Fra LEGO Systems AS kom Erik Hansen på scenen. Han er leder for teknologi og åpen innovasjon hos LEGO. Leketøyprodusenten var på randen av konkurs for ti år siden, men klarte på en bemerkelsesverdig måte å snu motgang til suksess.

- Mye av medisinen kommer fra vår vilje til å forandre oss og å tilpasse oss endringene i markedet. Vi har gjort alle mulige feil underveis, men vi ga aldri opp å lete etter løsningene, og i dag er vi på topp og praktiserer åpen innovasjon som metode for utvikling. Det vil vi anbefale andre til også, rådet Hansen.

Dansken ble etterfulgt av mannen som har skrevet bok om LEGO - David Robertson, professor ved Wharton School på Universitet i Pennsylvania, USA. I boken The LEGO story forteller Robertson om hvordan og hvorfor LEGO havnet i uføre samt hvordan man klarte å komme tilbake på banen.

- LEGO er i dag den leketøyprodusenten i verden som gjør det best. Viljen til endring ble synliggjort ved at LEGO gjorde alle de riktige, i tillegg til mange gale, strategiske grepene man kan finne på. At de fikk suksess forundrer egentlig ikke, for ydmykheten og evnen til å finne løsninger i denne bedriften er unik. I dag praktiserer selskapet åpen innovasjon, noe som i ytterste konsekvens betyr at verden der ute forteller LEGO hvordan den skal være og LEGO leverer varen. Her er det mye å lære for enhver, bedyret professoren.

Etter lunsjpausen fortsatte seminaret med et forfriskende danseshow.

Forbløffende logistikk

Etter dansen stormet den indiske motivasjonsguruen Dr. Pawan Agrawal inn på scenen med en "tiffin" i hånden og plutselig var vi i Mumbai og fulgte med på hvordan tusenvis av arbeidere daglig får sin kones hjemmelagde mat levert direkte på jobben. Hvorfor de ikke kan ta med seg maten på jobben er fordi det ikke er plass på de overfylte togene og bussene, men også fordi kulturen er at man skal spise varm mat og de fattige arbeiderne har ikke råd til å spise på restaurant.

Dabbawala heter budene som henter 200.000 matbeholdere (som kalles tiffin) hjemme hos like mange hjem. De tar med seg den varme hjemmelagde maten til arbeiderne og bringer den samme beholderen hjem igjen til riktig adresse.

- 400.000 transaksjoner daglig med 99,99 prosent nøyaktighet, det er SixSigma i praksis. Feilleveringer foregår en gang per 16 millioner transaksjoner, snakk om menneskelig presisjon, dundret det fra doktoren.

Fra gult til rødt med Kodak

- Alle kan gjøre feil, men er det mulig å gjøre dem alle sammen på en gang? Jepp, Kodak kan. Jeg har sett det selv, var med på det, og har lært mye, fortalte Jeffrey Hayzlett, leder av The Hayzlett Group og tidligere visekonsernsjef ved Eastman Kodak Company. Han bød på seg selv og sine erfaringer fra tiden i Kodak og fra de mange styreromsmøter han deltar i.

- Mange feil begås som følge av frykt, manglende kunnskap og ikke minst fordi man ikke evner å ta grep i tide. Kodak stolte på sin størrelse og så ikke det som traff dem. For å unngå de store feilene må man hele tiden være i bevegelse, skape spenning og konkurranse samt gjøre rett fra begynnelsen av. Med rett mener jeg å holde løfter overfor kunder og ansatte. I tillegg må man levere kvalitet. Still deg spørsmålet - hvilken rolle har jeg i denne sammenhengen, og lever varen. Hvis du ikke er villig til å ta risiko vinner du heller ikke. Åpenhet i alle ledd er vesentlig, det skaper tillit. Frykt ingen, ta en god diskusjon og lytt, ingen er perfekte, rådet amerikaneren. Og med det fikk han siste ordet.

Neste InnoTown går 4. og 5. juni 2014, les mer på: www.innotown.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078