Best på store komponenter!
Frem til utgangen av 2013 jobbet Olvondo med å produsere for Wärtsilä. Etter dette står Olvondo helt på egne ben. Selskapet har nærmere 100 ansatte og besitter 8000 m2 lokaler. En egen utviklingsavdeling bistår kundene fra ide til gjennomført prosjekt. Olvondo, som utfører alt fra konstruksjon og design til produksjon, testing og sammenstilling, er sertifisert i henhold til ISO 9001, 14001 samt OHSAS 18001. Kundene befinner seg innen subsea, maritim sektor og energi.
Mye nytt
Maskinregisteret fikk kikke på hva som er i ferd med å skje i de gamle verkstedlokalene som tidligere huset Wärtsilä. Her flyttes det på utstyr og installeres nye maskiner fortløpende. Blant nyhetene i verkstedet finner vi en Mazak Integrex e670HII femakset maskineringssenter, påleggssveisemaskin fra Wellmax, en koordinatmålemaskin samt en stor ElectroHeat glødeovn som blant annet skal ta ut spenninger i materialene. Flere av maskinene i verkstedet kjører fire skift. Vi finner vertikal- og horisontalfreser med palettvekslere, store og små dreie- og fresemaskiner står side om side, gjerne med palettvekslere i mellom seg, kraner med løftekapasitet på 75 tonn, det hele virker velorganisert. Mye av det nye utstyret er ferdig installert.
"The Olvondo way"
- Vi har praktisert LEAN siden 2006 og har etter hvert fått mange av verktøyene på plass, her kan du se tavlene våre. Produksjonssjefen tegner og forteller:
- Her er 24 timer-tavlen, 5S-tavle, egen tavle for operatørvedlikehold samt en verdistrømsanalyse. Tavlene befinner seg ute i produksjonshallen, for det er her vi holder morgenmøte hver morgen. Det er viktig med god planlegging, mener Innvær.
Agendaen under møtene er status siste 24 timer, og planlegging de neste 24 timene. Møtene avsluttes med HMS-KPI; Rapportere Uønskede Hendelser, RUH. Olvondo har utviklet en egen app til mobiltelefon der ansatte umiddelbart kan rapportere uønskete hendelser til personalavdelingen og produksjonsleder. Det har ennå ikke vært skadefravær siden oppstarten for snart halvannet år siden.
- Vårt system med 24 timers planlegging fremover sikrer umiddelbar kontroll over levering, fremdrift, kvalitet og HMS. Systemet er visuelt for alle ansatte som for øvrig er meget involvert i sin egen planlegging fra dag til dag, forklarer Innvær.
Transparent på alle plan
Bedriftens strategi kommuniseres internt hver fredag. Det å være transparent er noe bedriften søker å være også for sine kunder.
- Det er viktig at også kundene kan se oss i kortene. Det skaper tillit og tette relasjoner. Vi har en såkalt " åpen bok politikk" som innebærer at vi lar kundene få full innsikt i hvordan vi driver virksomheten. Dette inkluderer også våre underleverandører. Et resultat av denne politikken er at vi eksempelvis ikke "shopper" rundt etter nye leverandører for å presse pris. Istedenfor ser vi på samarbeidet med våre leverandører i et mer langsiktig perspektiv. Det gjør at vi kan planlegge kostnadsreduksjoner over tid, for leverandøren lærer seg til å drive mer effektivt når han får en ordre som har et visst volum og som går over tid, bedyrer Innvær.
Tett på skolen
Ikke bare ansatte, kunder og underleverandører står på åpen bok-listen, også den lokale videregående skolen på Rubbestadneset nyter av bedriftens åpne kultur.
- Vi har et meget godt samarbeid med skolen. Både lærere, elever og foreldre har fått inngående kjennskap til den lokale industrien og hvilke yrkeskarrierer som venter den som vil satse på industrien. Resultatet med tett oppfølging av skolen er at den blir værende her (det var planer om stenging, nå investeres det 300 millioner kroner i skolen, red. anm) samtidig som det nå er fulltegnet TIP-klasse (teknologi og industriell produksjon), beretter produksjonssjefen.
Veien videre
Hvordan overlever man etter at Wärtsilä har trukket seg ut?
- Vel, først og fremst har vi en arbeidsstokk med utrolig mye kompetanse. Vi har et gjennomgående godt arbeidsmiljø og opplever at vi har ting på stell. Det jobber en god del kvinner her og ingen av de ansatte har sluttet etter at vi startet på nytt. Ledelsen har hatt en meget travel tid med kundebesøk, og bare i fjor deltok vi på syv fagmesser i inn og utland. I år blir det like hektisk. Resultatet er at vi skaffer ordre til å opprettholde aktiviteten og forhåpentligvis øke den i tiden fremover. Vi har som mål å være best på store komponenter og vi har faktisk en imponerende industri-CV som er 110 år lang, så vi skal nok gjøre oss bemerket i fremtiden også, svarer Jens Arne Innvær.
For mer informasjon besøk: www.olvondo.no
Minifakta om Olvondo:
Olvondo Industries AS har seks hovedeiere.
Mange av de ansatte har kjøpt aksjer i selskapet.
Navnet Olvondo kommer fra en øy utenfor Bømlo.
Olvondo er en såkalt IA-bedrift.