Vil ha digital produksjon på pensum
– Det å engasjere skole og utdanning er viktig for samfunnet. Skal bedriftene få fatt i de riktige hodene må de få relevant utdanning, og i disse dager handler mye om digitalisering, sier Harald Fjogstad hos Jærtek, og fortsetter:
- Derfor har vi påstartet et prosjekt innen 3D-printing/additiv produksjon mot skoler her i regionen der målet er å heve kompetansen deres på additiv produksjon. Videre vil vi motivere for at skolene innfører teori og praksis på additiv produksjon i undervisningen på flere studieretninger. Prosjektet er et samarbeid mellom Jærtek og Simplify.
Om prosjektet
Prosjektet vil ha to dagers varighet. Den første dagen fokuseres det på teori innen additiv produksjon og DAK (dataassistert konstruksjon) med mål om å printe over natten. Andre dag blir det montering og konkurranse.
- Vi har også et mål om å tilføre teoretisk kunnskap om de forskjellige teknologiene som finnes og litt eksempler på hvordan denne teknologien benyttes, forteller Anders Reve fra Simplify AS..
Det vil bli stilt til rådighet femten Ysoft 3D-printere via Simplify og SolidWorks DAK-programvare fra Jærtek.
- Vi er i ferd med å forberede en slags reise – med et opplegg som lærene i etterkant kan benytte direkte i egen undervisning, forklarer Reve og legger til:
- Skolen har allerede i dag et vindmølleprosjekt der de med enkle metoder lager en vindmølle hvor det hele ender i en konkurranse der den vindmøllen som avgir mest effekt vinner. Planen er å skape selve propellen i SolidWorks, 3D-printe denne og konkurrere. Vi har hatt møter med Bryne VGS, de tente på ideen og har satt av lokaler for arrangementet. Bryne VGS tar ansvaret for å invitere inn aktuelle lærere internt men også fra andre skoler i regionen.
Dato for gjennomføring er satt til 9. og 10. februar.
Bevisstgjøring viktig
Hva ønsker man å oppnå med dette tiltaket?
- Den digitale hverdagen er her for lengst, det er bare det at skolene ikke har hatt fokus på dette. Dette er det nok ulike årsaker til, men uansett ønsker vi å rette fokus på design for additiv produksjon. Det begynner med digitale 3D-modeller som skapes på datamaskiner. Filene sendes til 3D-printing og hele prosessen er digital og sømløs, svarer Per-Erik Nilsen hos Jærtek.
I to-dagersprosjektet starter man med å modellere et vindmølletårn og printe ut en standard, allerede klar, propell med grunnparameter. Dernest skal elevene otimalisere propellen i SolidWorks og printe ut ny propell. Propellenes virkningsgrad blir testet opp mot standardpropellen og beste propell vinner.
- Vi ønsker å rette fokus på lærerne og gjøre det enkelt å ta prosjektkonseptet inn i klasserommene. Vi tar et eksisterende opplegg som skolene driver med i dag (vindmøller) og gjøre det additivt. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra skolen, sier Nilsen.
Midler må til
- Alle barneskoler i England har DAK på pensum, skyter Anders Reve inn.
Han har lærerbakgrunn og mener den engelske modellen gjør ham motivert til å jobbe for dette også i Norge.
- Vi håper vi med prosjektet vårt kan få til en bredere satsing i de norske skolene, for digitalt design gjelder egentlig i alle fag. Derfor må skolene må få riktige verktøy for å kunne levere kompetanse inn mot Industri 4.0 for alle bransjer i Norge.
Bryne skole har SolidWorks-lisenser til 60 elever. Disse har skolen fått til en spesialpris. Elevene har programvaren på hver sin datamaskin og kan jobbe med programmet når det passer dem.
- Teknologileverandørene må være pådrivere inn mot skolene og bidra til at vi kan hevde oss i internasjonal sammenheng, men vi trenger også offentlige midler til gjennomføringen. Både 3D-printere, programvare og tidsbruk har en prislapp, og her må det offentlige og næringslivet spleise, konkluderer Leiv Vårdal hos Jærtek.
For mer informasjon besøk: www.jaertek.no eller www.simplify.no