«Coboter» gjør fabrikken tryggere for Kverneland
100.000 paller med materialer ankommer hvert år til Kverneland Group. Her bearbeides og monteres delene så komplette jordbruksmaskiner kan forlate fabrikkens varelager i containere. De knapt 500 ansatte beveger seg blant selskapets mange kjøretøyer som kjører på kryss og tvers i de 55.000 kvadratmeter store fabrikkhallene i Kerteminde, Danmark. Nå har Kverneland satt i drift samarbeidende mobil robotteknologi fra Mobile Industrial Robots – MIR - for å redusere mengden gaffeltruckkjøring innendørs og dermed forbedre både arbeidsmiljøet og produktiviteten.
Bedre arbeidsmiljøNår paller skal transporteres internt i en produksjonsbedrift er mulighetene mange. Tradisjonelt har industrien benyttet fastmonterte rulle- og kjedebaner, manuelle pallevogner eller bemannede ledestablere, palleløftere og gaffeltrucker for å transportere varer på paller fra avdeling til avdeling.
Nå har Kverneland Group, en global leverandør av jordbruksmaskiner, begynt med moderne robotteknologi som hverken støyer, tar mye plass eller krever bemanning. En selvkjørende mobil robot av typen MiR500 har drastisk forandret arbeidsmiljøet i hallen der den henter herdede emner. Det forteller Mikael Broberg som har vært ansatt i 33 år som operatør på Kverneland, avdelingen som ligger i Kerteminde, midt i Danmark. Han arbeider med herding og robotsveising og han setter pris på å ikke lengre måtte være på vakt for ledestablere og trucker i hallen der han jobber.
Fem timer mer i uken til å produsere- Roboten sparer meg minst fem timer transportarbeid i uken og det gjør at arbeidsdagen blir mindre stressende. Jeg savner virkelig ikke kjøreturene med pallestableren. Nå kan jeg fokusere på å planlegge og produsere og det er mye mer meningsfullt enn at jeg skal legge ned tid på å levere emner i lakkeringsavdelingen og hente tomme paller. Roboten avlaster og optimaliserer arbeidsprosessen og øker sikkerheten. Det er bare å trykke på ikonet på robotens pekeskjerm så gjør den det den skal, forteller Mikael Broberg.
Hos Kverneland har han opplevd at den tekniske utviklingen fortsetter å skape forandringer på arbeidsplassen.
Jeg har sett mye i løpet av de 33 årene jeg har jobbet her. Jeg har blitt påkjørt noen ganger av trucker og pallestablere ettersom noen har sett i feil retning. Jeg klemte foten min en gang. Derfor tenker jeg mye på sikkerheten. Om vi får 10–20 mobile roboter som erstatter truckene økes sikkerheten betydelig, ettersom det reduserer risikoen for at noen skal bli påkjørt, konstaterer Mikael Broberg.
Uten forsinkelserDen mobile roboten MiR500 er like stor som en pall og kan løfte og transportere 500 kilo av gangen. På Kverneland beveger den seg mellom fire stasjoner der den leverer og henter paller. Roboten er montert med en palleløfter som automatisk laster og losser paller på pallestativene.
Døgnet rundt styrer roboten trygt og nesten stille rundt staben, hyllene og truckene, og det blir mange kilometer i uken. Robotens rute er totalt 500 meter og går fra herdingsavdelingen til malingsavdelingen til lageret, hvor den samler tomemballasje og kjører tilbake igjen. I løpet av et døgn dekker MiR500 maksimalt 48 kilometer ved maksimal kapasitetsutnyttelse med fire ruter per time ved Kverneland.
Når MiR500 møter hindringer, omdirigerer den automatisk ruten og unngår dermed å stoppe og forsinke logistikkprosessen. MiR500 er utstyrt med 3D-kameraer og den nyeste laserskannerteknologien og kan se 360 grader rundt seg for optimal sikkerhet.
Flyt og fleksibilitet er avgjørendeKverneland produserer tusenvis av landbruksmaskiner hvert år. Før de er klare til levering til kunder over hele verden er det nødvendig med over 2000 paller hver uke. Produksjonen er i stadig endring, og dette stiller høye krav til fleksibiliteten til løsningene Kverneland velger. Jakob Klokker, PTA i Kverneland, jobber kontinuerlig for å optimere hele strømmen fra varemottak til ferdige varer i Kvernelands produksjon. Filosofien er at hvert emne skal flyttes så få ganger som mulig og antallet mellomlagringer skal reduseres. Samtidig er et sunt arbeidsmiljø og et høyt sikkerhetsnivå alltid høyt på dagsordenen. - Å få varene levert til riktig sted til rett tid er avgjørende for at vi skal kunne unngå forsinkelser i vårt interne ordreprogram. Vi ønsker å fjerne truckene, fordi de er dyre både i vedlikehold og arbeidstid. I tillegg krever de ansatte å holde øynene på dem. Vi har opplevd kollisjoner og mindre skader, og vi vil naturligvis redusere det, sier Klokker.
Derfor så han åpenbare fordeler med å automatisere fabrikkens interne logistikk med en robust og samarbeidende mobilrobot fra Mobile Industrial Robots. Formålet med investeringen i den første MiR500-roboten var å forstå de konkrete mulighetene for Kverneland med den nye teknologien. Etter en kort stund kan Jakob Klokker enkelt identifisere mange åpenbare bruksscenarier for autonome roboter. - Mobilroboter kan frigjøre ansatte til produksjon ved å ta alle trivielle kjøringer. I dag har vi mange steder i produksjonen der en operatør selv kjører emnene til neste sted flere ganger hver dag. Noen ansatte går og kjører veldig mye i løpet av en arbeidsdag. Vi prøver å eliminere disse trinnene ved å ha områder der vi bygger komplette sett. Tanken er at delen kommer til deg, slik at du ikke trenger å bruke tid på å lete når du står på monteringslinjen fordi delene leveres i sett. Derfor ser jeg nå på hvordan emnene flyttes på fabrikken, og hvor det er spesielt viktig å transportere emner med mobile roboter i vanlig trafikk eller taxiturer, forteller Jakob Klokker.
Trucker og roboter velger for hverandreFør MiR500 rullet inn i Kvernelands produksjon informerte Jakob Klokker de ansatte om at "nå kommer den nye kollegaen som vil ta over noe av arbeidet med å kjøre gjenstander fra herderiet". - Jeg understreket at alle skulle respektere roboten og ikke gå i veien for den. Den tar jo ikke jobben fra noen. Vi ønsker at de som vi ansetter primært skal fokusere på å produsere. Roboten har blitt godt mottatt og personalet har blitt vant til den. Når du har forstått strukturen med ruter og oppgaver er det ikke vanskelig å bruke den. Det er fint at roboten beveger seg rundt oss fleksibelt uten en stengt vei eller magnetstriper på gulvet. Det er smart at du kan få den til å gjøre det du vil. En av truckførerne var skeptisk til den nye "trafikanten" i fabrikkorridorene. Den kjører vi over en dag, sa han. Men det har ikke skjedd. Roboten stoppet bare hvis en truck kjørte mot den. Roboten kjører ikke inn i noen. Nylig besøkte tre japanere fra Kvernelands morselskap Kubota Kverneland. Da viste Jakob Klokker stolt MiR500-roboten med ordene: �?This is the future�?. Japanerne svarte: �?No, this is now!�?.
For mer informasjon se: www.kverneland.no og www.mir-robots.com