23948sdkhjf

Gir kundene direkte tilgang til eksperthjelp

I den senere tid har kundene lagt merke til at det har skjedd en del organisatoriske endringer i Sandvik Coromant. Dette skal komme kundene til gode melder verdens største produsent av skjærende verktøy.

Maskinregisteret besøker Sandvik Coromant Norway i Trondheim, det som tidligere ble kalt Sandvik Teeness. Dagens selskapsstruktur likner slik det har vært tidligere, men noen endringer gjør at det er et ønske å kommunisere hva disse betyr for kundene.

I skrivende stund er det totalt 130 ansatte i Sandvik Coromant Norway. Av disse er det 65 personer i produksjonen i Trondheim, 15 personer i støttefunksjon, 40 personer i kompetansesenteret og ti innenfor salg.

- Verden er i endring og faktisk er det kun én ting, som har vært konstant innenfor produksjon, og det er den konstante forandring, men det er til stadighet kritisk for global velstand og utvikling. Det vi krever i dag er ikke det samme som det var for ti ... fem ... eller bare et år siden. Maskinteknologi og annen teknologi utfordrer løpende vår oppfatning av hva som er mulig. Dette er vi bevisste på i Sandvik Coromant og derfor forandrer vi oss i takt med tiden, forklarer Per Alfsen. Han er salgsdirektør for Sandvik Coromant Norway og ansvarlig for salg i region Sverige Sør.

Bedre kundestøtte

Omorganiseringen i selskapet har medført en reduksjon i antall ansatte innen salg i Norge, men dette er planlagt å bli til noe mer enn færre folk på veien.

- For å gi bedre kundestøtte satser vi på å gi kundene direkte tilgang til våre globale eksperter innen produkter og løsninger. Meningen med det er å gå kundene merverdi gjennom optimale verktøy og produksjonsprosesser. Eksperter fra Norge, Sverige og hele verden gjør vi tilgjengelig for kunden ved behov, og vi mener det er riktig vei å gå for å være best også med hensyn til kundestøtte, sier Alfsen.

Industrielt samarbeid

Utviklingen i retning av digitalisering vil stille nye krav til bedriftene når de tilpasser seg nye teknologier og utdanner en ny generasjon av teknikere. - Vi arbeider tett sammen med kundene for å gi medarbeidere i disse bedriftene den nyeste kunnskapen, slik at bedriften selv kan løse selv de mest komplekse problemer og bevare sin konkurransekraft. Det er det vi kaller samarbeid i industriell skala, uttaler Alfsen.

Forskning og utdanning

For å oppnå suksess som bedrift mener Sandvik Coromant at det er viktig med forsking. Selskapets forsknings- og utviklingsteam består av over 500 medarbeidere som arbeider i flere forsknings- og testfasiliteter i hele verden. Konsernet har patenter som spenner over 520 forskjellige patenttyper, og hvert eneste år anmeldes 30-40 nye patenter. Sandvik Coromant lanserer også omkring 2.500 nye produkter på markedet hvert år samt nye bearbeidingsmetoder og -konsepter, som avspeiler behovene for og problemene med nye materialer i industrien. - Vi tror på at gjennombrudd oppstår når man jobber tett sammen med verktøymaskinprodusenter som DMG Mori, Doosan mm., verktøyselgere samt partnere i institutter som Advanced Manufacturing Research Center i Sheffield, England, og våre kunder i mange forskjellige bransjer, forteller Alfsen.

Sandvik Coromant fokuserer på å dele kunnskap med kunder, partnere og studenter.

- På globalt plan samarbeider vi med flere eksterne kompetansesentre, universiteter og institutter. Vi tilbyr undervisningsprogrammer i hele verden på våre Sandvik Coromant-sentre, ute i bedriftene og via verdens første store e-learningprogram for metallbearbeiding, og det kurset har mange universiteter tatt opp i sine pensum. Vi er representert i 150 land, og det betyr at det alltid er noen våken hos oss, og som er klar til at hjelpe deg, besøke deg, ta imot deg og samarbeide med deg. Vi trekker alle fordeler av å samarbeide, konkluderer Per Alfsen.

For mer informasjon se: www.sandvik.coromant.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079