23948sdkhjf

Kina fjerner skatterabatten på eksport av aluminium

Fredag 15. november ble det kjent at myndighetene i Kina besluttet å fjerne subsidiene på eksport av aluminium, skriver Astrup i sin nye markedsrapport.

Kina er verdens største aluminiumprodusent og det er trolig ønske om å være selvforsynt som er bakgrunnen for endringen. Kina produserer omkring 45 millioner tonn aluminium som er 60 prosent av verdens primæraluminiumproduksjon. Cirka fem millioner tonn går til eksport, så dette er et betydelig volum som vesten ikke uten videre kan erstatte. Umiddelbart steg råvareprisen betydelig, det samme gjorde aksjekursen til Hydro. Subsidiene fjernes fra 1. desember med den konsekvens at plater fra Kina blir 10-13 prosent dyrere. Det betyr at forskjellen til europeiske verk fra nå av er minimal. På toppen av dette kommer jo også en ustabil fraktkostnad som har svingt mye de siste årene.

Utfordringer i Europa

Etter Trumps valgseier, og hans ambisjoner om å innføre eller heve tollsatser i alle retninger, er verden avventende. Mange produsenter også innenfor stål og metaller har posisjonert seg med produksjonsenheter i Amerika. Flere av disse verkene har vært svært lønnsomme de senere årene, og markedsutsiktene under de rådene forhold ser jo ikke dårligere ut. Verre er det i Europa, som sliter på mange fronter med svak etterspørsel i industrien, høye kostnader og overkapasitet. Bilfabrikkene drøfter nedbemanning med sine fagforeninger. ThyssenKrupp har også meldt at de må kutte 11.000 ansatte.

Korte leveringstider

Leveringstidene er korte for årstiden, men enkelte valseverk på aluminium har gode ordrebøker. Dette gjelder de som leverer mye til flyindustrien. Aktiviteten i bygg er fremdeles laber, over hele Europa, som gjør at pressverkene har lav kapasitetsutnyttelse og nokså korte ledetider. Pressverkene i Skandinavia kan levere på to-tre uker. På rustbestandige plater og coil kan enkelte levere i januar, men de fleste er i februar. Norge og Danmark oppleves som brukbare marked, mens det er noe roligere i Sverige og Finland. Leveringstidene på spesialstål er gjennomgående korte, markedet er svakt. Skrottillegget gikk noe ned, og på 520M utgjør det 4529,- kr/tonn i desember. Det er god tilgang på plast halvfabrikat, men prisene på støpt akryl er på vei opp.

For mer informasjon se: www.astrup.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063