Framo Flatøy digitaliserer med Ignos – sparer millioner
Framo har vært den anerkjente lederen innen pumpesystemer for marin industri i mer enn et halvt århundre. I 2014 ble Framo en del av Alfa Laval, en organisasjon som har vært banebrytende løsninger for den marine industrien i mer enn 100 år. Alfa Laval er verdensledende innen varmeoverføring, sentrifugalseparasjon og væskehåndtering.
Valgte Ignos
Det er noen år siden Maskinregisterets redaktør besøkte Framo Flatøy. Den gang var det ikke noe snakk om industri 4.0 og digitale prosesser. I dag satser bedriften på å være i fremste linje hva industri 4.0 og digital produksjon angår.
Bakgrunnen for den digitale satsingen er at man ønsket å få på plass et digitalt system som kunne samle alle de fire Framo-enhetene i et felles digitalt system.
- Vi ønsket å finne en samarbeidspartner som er mer enn kun et IT-selskap, noen med bransjeerfaring. Vi valgte Ignos på Bryne, for vi vet at de har teknisk kompetanse innen metallbearbeidende industri, forteller Richard Sulen, daglig leder hos Framo Flatøy AS.
Startet hos operatørene
Han sier at det raskt ble klart at stedet å starte digitaliseringsprosjektet var ute hos maskinoperatørene.
Hvorfor det?
- I vår virksomhet, som nok ikke skiller seg så mye fra andre verkstedbedrifter, har vi mange ulike maskiner fra ulike kontinenter, med ulike programvarer. Noen er av eldre type, andre er helt nye, Det er operatørene som får «førstelinjeutfordringene» for å igangsette og drive produksjonen, og da er det også her det er mange tidstyver. Dessuten, får man maskinene til å snakke sammen kan man også høste data til mange nyttige formål, svarer Sulen.
Utfordringen
Framo-gruppen har fire lokasjoner, 47 produksjonsavdelinger og rundt 700 operatører som utfører 1400 jobber hver dag.
- Sammen med Ignos fikk vi på plass det som nå kalles «Engage», en løsning som kan forenkle prosesser og gi operatørene en intuitiv arbeidsflate som eliminerer alt det unødvendige og forenkler arbeidsflyten. Et viktig mål for oss er å forbedre hverdagen til operatørene, forteller Christer Havsgård, digitaliseringsansvarlig i Framo-gruppen, og fortsetter:
- Det første vi gjorde var å arrangere designworkshop der operatører fra alle lokasjoner og ulike fagområder fikk definere hva som er viktig for dem. I utviklingsfasen arrangerte Ignos «lyn-demo» annenhver uke slik at vi fikk raskt fremdrift i prosjektet og god involvering. Det er viktig for oss i Framo at digitale verktøy skal være inkluderende og fungere for alle uavhengig av forkunnskaper. Når alle skal med må systemet være brukervennlig og intuitivt, fortsetter Christer.
Millionbesparelser
Tidligere brukte operatørene mye tid i ulike datasystemer. Det ga mange klikk for å starte, stoppe og rapportere faktiske progresser. Det var lett å gjøre feil og krevende å få oversikt om en jobb er klar til å startes på. Overkomplekse brukergrensesnitt med for mange valg stjal tid.
- Med Engage fikk vi raskt en betydelig tidsbesparelse, og i tillegg har operatøren all nødvendig informasjon tilgjengelig på ett sted. Med Engage har vi klart å skape en bedre arbeidsflyt, og operatørene jobber mer effektivt med det nye verktøyet,
Hvilke resultater har dere målt?
- Med denne digitale løsningen har vi fått et enkelt og intuitivt grensesnitt, som gjør at hver operatør enkelt har tilgang til nødvendig informasjon per arbeidsordre og bruker mindre tid i ulike systemer. Med alle produksjonsressurser i Framo påkoblet Engage har dette gitt en betydelig reduksjon av antall klikk hver operatør utfører, svarer Havsgård, og legger til:
- Operatøren kan enkelt starte, stoppe og rapportere fremdrift. Man kan plukke materialer og andre inngående deler direkte fra løsningen og få informasjon om hvilken ressurs delen kommer fra, og hvor den skal videre. Alle kan se nødvendige data og få felles forståelse og følge hendelser i sanntid. Man ser også sanntidsinformasjon om åpne avvik og kan raskt korrigere feil. I tillegg kan man abonnere på informasjon fra hver enkelt maskin og planlegge vedlikehold, noe som til sammen resulterer i redusert nedetid.
- Først og fremst gir det operatørene anledning til å fokusere på det som er viktig, og det er verdiskapning i maskinene, legger Sulen til.
Men, har dere sett på kroneverdien av investeringen så langt?
- Med 700 operatører som alle sammen sparer sekunder her og der, hver dag, hele året, har vi allerede spart millioner av kroner bare på det første året, svarer Richard Sulen.
Mer digitalisering
Framo-gruppen har større ambisjoner og vil jobbe videre med digitalisering.
- Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Ignos. Vi føler vi har en partner som ser oss og våre behov. De gode resultatene så langt har gitt oss tro på at det er mye mer å hente med ytterligere digitalisering, sier Havsgård.
På hvilke områder vil dere satse videre?
- Nå som vi får oversikt over alle maskinene kan vi se hvor vi kan forbedre produktiviteten, både med tanke på å optimalisere hver enkelt maskin, predikere vedlikeholdsbehov, men også for å avdekke behovet for nye maskininvesteringer. Vi ser vi for oss at vi går videre med digitalisering innenfor internlogistikk og sporing. Her vil et prosjekt med digital tvilling av hele fabrikken stå sentralt. Det som er spennende er at vi opplever at våre medarbeidere ser positivt på digitaliseringen og at det bidrar til god stemning internt. Vi anbefaler andre bedrifter der ute til å satse digitalt, avslutter Christer Havsgård.
For mer informasjon se: www.framo.com og www.ignos.no