23948sdkhjf

Kinas nye vekststrategi støttet av roboter

Under sitt nylige tredje plenum kartla Kina retningen for landets økonomiske politikk: Beijing ønsker å tilpasse seg den nye runden med industriell transformasjon ved å bruke roboter som en motor for vekst. Kinas suksesshistorie med industriroboter er unik: landet er det desidert største robotmarkedet i verden.

- Kinas raske utvikling innen industriell robotautomatisering er ekstraordinær, sier Marina Bill, president i International Federation of Robotics.

Den operative bestanden passerte 1,5 millioner enheter for to år siden, noe som gjør Kina til det første og eneste landet med et så stort industrirobotvolum. Installasjonen av 290.258 enheter i 2022 alene representerer 52 prosent av det globale markedet.

Etterspørsel på tvers av ulike bransjer

For å imøtekomme denne etterspørselen har innenlandske og internasjonale robotleverandører etablert produksjonsanlegg i Kina og kontinuerlig økt kapasiteten.

Massive investeringer i bilindustrien har økt etterspørselen siden 2010. Kina har blitt både verdens største bilmarked og verdens største produksjonsbase for biler – inkludert elbiler – med et sterkt vekstpotensial. Kina er også en stor produsent av elektroniske enheter, batterier, halvledere og mikrobrikker. Siden 2016 har elektro- og elektronikkindustrien erstattet bilindustrien som hovedkunde og vekstdriver for industriroboter i Kina. Ulike andre bransjer har også begynt å utvide sin kapasitet ved hjelp av avansert automatiseringsteknologi.

Ny motor for vekst

I dag er Kinas hjemmemarked fortsatt det største enkeltmarkedet for kinesiske robotprodusenter.

- Så langt er antallet eksporterte roboter fra Kina svært begrenset, sier Xiaogang Song, administrerende direktør og generalsekretær i China Robot Industry Alliance ( CRIA), og legger til:

- Kinesiske roboter som dro til utlandet startet for bare noen få år siden. Ifølge statistikken vår er det totale antallet eksporterte roboter mindre enn fem prosent. Som enhver bedrift som leter etter et nytt marked, går kinesiske robotbedrifter dit det er etterspørsel etter produktene deres, sier Song.

Vanligvis oppretter kinesiske robotbedrifter sine filialer ved å samarbeide med lokale partnere og ansette lokalt personale. Det vil ta tid å bygge merkevaretroverdighet ved å heve teknologinivået og tilby bedre tjenester for å møte behovene til utenlandske markeder. På noen områder, for eksempel synssystemer eller KI-applikasjoner, har kinesiske selskaper fordeler basert på å møte behovene til å akselerere automatisering i Kinas produksjonssektorer. Lavere produksjonskostnader eller lave kostnader er også en av hovedfordelene med kinesiske roboter.

Om Kinas "tredje plenum"

Kinas sentralkomité innkalte til plenumssesjonen, eller The Third Plenum, til kommunistpartiets 20. nasjonalkongress 15.-18. juli 2024. Det er en plattform for partiets ledelse for å kunngjøre viktige økonomiske reformer og politiske direktiver knyttet til Kinas lange tid. - sikt sosial og økonomisk fremgang.

Om IFR

International Federation of Robotics er stemmen til den globale robotindustrien. IFR representerer nasjonale robotforeninger, akademia og produsenter av industri- og serviceroboter fra over tjue land.

For mer informasjon se: www.ifr.org

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094