KUKA styrker posisjonen sin innen næringsmiddelindustrien
– roboter med hygieniske oljer overholder strenge krav. Til en robot som håndterer næringsmidler stilles det særskilte krav.
Smøremidler er et typisk område der det må tas særskilte hensyn, og KUKA lanserer nå en serie roboter som bruker hygieniske oljer (HO) for å holde akslene smidige og samtidig overholde kravene til renhet.– Vi kan tilby dem med en løfteevne på alt fra 6 til 240 kilo, sier Micael Amandusson, channel manager i KUKA Nordic
Muligheten til å få roboter som smøres med den patenterte hygieniske oljen NSF H1, omfatter alle KUKAs robotserier – alt fra KR AGILUS til KR QUANTEC PA.
Til og med elektronikken er tilpasset, med et spesielt kabelfett som er ufarlig ved utilsiktet kontakt med næringsmidler.
Finnes i alle KUKAs robotfamilier
Maskinene kan dermed brukes til en rekke ulike oppgaver innen næringsmiddelindustrien, uten å påvirke på en måte som er skadelig for mennesker. Dermed reduseres faren for å måtte tilbakekalle produkter i stor skala, noe alle næringsmiddelprodusenter frykter for og absolutt ønsker å unngå. Roboter med disse spesielle spesifikasjonene finnes for laster fra 6 til 240 kilo og rekkevidder fra 900 til 3 200 millimeter i KUKAs sortiment.
– Vi har dem i alle robotfamiliene våre og kan dekke alle prosessene i næringsmiddelindustrien, sier Micael Amandusson.
Matemballasje står nå for over 40 prosent av produksjonskostnadene. Spesielt når det gjelder de strenge hygieneforskriftene kan kundene oppnå et nytt, økonomisk fornuftig automatiseringsnivå – for eksempel med den lille roboten KR AGILUS i utgaven «Hygienic Machine». Robotene er spesialutstyrt for å møte de høye kravene fra næringsmiddelin-dustrien. De har korrosjonsbestandige overflatesjikt, kan vaskes med kjemiske rengjøringsmidler og har ingen hjørner eller vinkler som er vanskelige å rengjøre – der forurensninger kan gjemme seg. Det samme gjelder KR DELTA i rustfritt stål, som siden årsskiftet har utvidet KUKA sin portefølje for denne industrien. «Vi ønsker å fortsette å ut-vide KR DELTA-tilbudet for raske "pick & place"oppgaver, spesielt innen emballasjesektoren.
I tillegg planlegger selskapet for å utvikle varianter som tåler høyere vekt og lengre rekkevidde.
Også når det gjelder rengjøring er robotene med hygieniske oljer spesielt utstyrt for å overholde de høye kravene i næringsmiddelindustrien. De har korrosjonsbestandige overflatesjikt, tåler å bli vasket med kjemiske rengjøringsmidler og har ingen hjørner eller vinkler som er vanskelige å rengjøre – og der det er mulig for forurensinger å skjule seg. – De har også en lysegrå farge som er valgt spesielt for å kunne se smuss og forurensninger enklere, sier Micael Amandusson.
Robotene har egenskaper som gjør dem egnet til for eksempel legemiddelindustrien, i tillegg til næringsmiddelindustrien.
Svært bestandige mot støv og fukt
Når det gjelder bestandighet mot støv og fukt, har hovedakslene IP-klassifiseringen 65 – som betyr at de er støvtette og tåler spyling fra et munnstykke. De mindre akslene har IP-klassifiseringen 67, som betyr at de både er støvtette og tåler kortvarig neddykking i vann. Til tross for de spesielle smøremidlene trenger ikke de HO-klassifiserte robotene særskilt pleie. – Nei, de har samme vedlikeholdsintervaller som alle standardrobotene våre, sier Michael Amandusson.
Kan kombineres med intelligente programvarer
Innen næringsmiddelhåndtering er det vanlig med raske forløp av materialhåndtering samt pakking og palletering. Disse robotene kan kombineres med våre intelligente programvarer PickControl og ConveyorTech, som gjør at roboten automatisk kan følge bevegelser på transportbånd uten stor programmeringsinnsats.
Videre er det vanlig med store produktvariasjoner, noe som gir behov for stadig nye pakkemønstre ved palletering. Her kan man gjerne benytte seg av programvaren PalletTech, som gir brukeren selv mulighet til å skape nye palleteringsmønstre uten noen som helst programmeringskunnskap.
Nyheten med hygieniske oljer gjør KUKAs produkter høyinteressante for næringsmiddelindustrien, et segment der selskapet satser på å øke markedsandelen sin.